Apel o SKM w Toruniu


Państwa samorząd nie wykorzystuje należycie infrastruktury kolejowej do transportu miejskiego. Owszem, zgadzam się z inicjatywą powstania kolei BiT-City łączącej oba miasta, ale wciąż nie wykorzystują państwo linii kolejowych na terenie Torunia w przewozach aglomeracyjnych. A przecież to byłaby niemal jakość metra w państwa aglomeracji, czas przejazdu nawet wyższy niż w przypadku metra, i to minimalnym kosztem!

Linia ta poprawiłaby może nie tyle podróże do centrum miasta, ile dostępność dworca głównego z innych części miasta (i spowodowała większą frekwencję w pociągach regionalnych docierających do Torunia Głównego czy Wschodniego, przez co zwiększyłaby ich rentowność) i usprawniła przewozy pasażerskie w osi lewobrzeże - prawobrzeże.

Proponuję rozpisać przetarg na wprowadzanie kursujących co 10 lub 20 minut autobusów szynowych (wagonów motorowych) w relacji Toruń Główny - Toruń Północny - Toruń Żwirki i Wigury, a w dalszej kolejności przedłużyć linię do kampusu uniwersyteckiego.

Dziwi mnie niesłychanie, że dysponując tak wyjątkowo dobrze ulokowaną infrastrukturą kolejową, nie starają się Państwo uruchomić systemu SKM w tej aglomeracji. Mam wrażenie, że ongiś zatkali Państwo tutejszym dziennikarzom i zwolennikom tej idei usta kwotą bodajże 621 mln PLN, jaką miała pochłonąć realizacja systemu SKM, według Państwa projektu, według mnie - po prostu zbyt rozrzutnego. Trzeba przede wszystkim postawić na szybkie uruchomienie linii, inwestycji dokonując stopniowo.

Dziwi mnie, że nie próbowali Państwo stworzyć systemu SKM tańszym kosztem, wykorzystując po prostu dostępną infrastrukturę kolejową, która jest i czeka. Należy podnieść jej prędkość techniczną, na bocznicy przy ul. Żwirki i Wigury zbudować przystanek. Linia będzie rentowna, gdy liczba pasażerów na kurs przekroczy ok. 100 osób. Dokonany kosztorys zakłada wersję pesymistyczną frekwencji (120 osób na godzinę w każdym kierunku, kursy co 20 minut).

W tym województwie przełamano monopol jednego przewoźnika kolejowego, bez problemu więc są Państwo w stanie rozwiązać ten problem organizacyjnie. Potrzebują Państwo tylko stworzyć wspólny system biletowy z przewoźnikami komunikacji miejskiej na terenie Torunia, i ogłosić przetarg. Należy jeszcze odpowiednio zadbać o jakość infrastruktury kolejowej na tej trasie i odpowiedni rozkład cykliczny pociągów regionalnych, tak by pomiędzy ich takt weszła kolej miejska.

Przed laty próbowałem Państwa przekonać do wprowadzenia SKM, w latach 2002-2004 przygotowałem kilka koncepcji. Teraz widzę, że w sąsiedniej Bydgoszczy mówi się już o konkretach (podział finansowania SKM między województwo a miasto, por. "Gazeta Wyborcza" 28.05.2008), a w Toruniu nadal nic się nie dzieje. Powinni być Państwo bardziej zdeterminowani, by pozostawić po okresie swoich rządów sprawnie działający system SKM, kolejny w tym kraju.


Adam Fularz,
ekonomista miast i regionów, ekonomista transportu, Instytut Ekologiczny oraz IL

Komentarze

Popularne posty