Apel do władz miasta Torunia o odtworzenie działającej przed wojną kolei miejskiej w Toruniu

Szanowni Państwo,

Jestem ekonomistą transportu, zajmuję się również ekonomiką miast i regionów, i od lat zabiegam o lepsze wykorzystanie infrastruktury transportu szynowego w ruchu miejskim. Wiele miast Europy Zachodniej stworzyło niskim kosztem systemy transportu o parametrach metra. Państwo zaś nie są w stanie wykorzystać dostępnej infrastruktury, mimo że zrobiono to nawet przed wojną! Odwiedzając mojego berlińskiego przyjaciela oglądałem pokazaną przez niego książkę sieciowego rozkładu jazdy kolei z roku 1937/1938 i dostrzegłem rozkład jazdy dla kolei podmiejskiej na trasie Toruń Wschodni- Toruń Miasto- Toruń Główny.

Już przed II wojną światową działała tu kolej miejska. Gdyby Państwa miasto leżało w granicach Niemiec, z pewnością i dziś na tej linii odbywałby się częsty ruch pociągów. Tak jednak nie jest, a dworzec Toruń Główny znajduje się po drugiej stronie Wisły. Sądzę że dla zwiększenia popularności transportu szynowego w regionie konieczne jest lepsze skomunikowanie centrum miasta z innymi dworcami, właśnie przywracając działającą tu przed wojną linię kolei miejskiej.

Jest niemal wszystko co Państwo potrzebują- prywatny przewoźnik, czyli element którego brak w innych województwach, środki samorządowe na zamawianie usług kolejowych, linia kolejowa wzdłuż której już przed II wojną światową rozwinęła się urbanizacja. Linia SKM miałaby początkowo 4,4 kilometra i byłaby obsługiwana autobusami szynowymi (w trakcji spalinowej) co 20- 30 minut. Jej celem byłaby poprawa dostępności dworców kolejowych na terenie miasta, a z czasem być może stałaby się popularna w ruchu miejskim.

Dodatkowe jej przedłużenie o 7,5 kilometra do ul. Żwirki i Wigury przez dw. Toruń Północny pomogłoby w zdobyciu dodatkowego ruchu, możliwe jest też jej przedłużenie o 8,3 km do Lubicza Dolnego.

Co Państwo potrzebują zrobić? Przekonać władze województwa, aby zamiast rzadko kursujących i kosztownych składów ezt za te same pieniądze wprowadzono tutaj częste kursy autobusów szynowych. Pociągi Bit-City o napędzie elektrycznym kończyłyby wówczas bieg na dworcu Toruń Główny zamiast wozić głównie powietrze aż do dworca Toruń Wschodni, a zamiast tych rzadko kursujących składów do Torunia Wschodniego kursowałaby linia SKM z częstotliwością np. początkowo co 30 minut, z czasem co 20 czy 10 minut. Koszty jej wprowadzenia to ok. 360 tys. PLN rocznie (przy 2 kursach/ godz., vide obliczenia poniżej).

Konieczny będzie w dalszej perspektywie też remont wąskiego gardła- mostu pod rondem na placu Toruńskim, gdzie przebiegająca tamtędy linia dwutorowa zmienia się pod tym mostem w odcinek jednotorowy z ograniczoną przepustowością. Wzywam do podjęcia prac likwidujących to wąskie gardło.

Z wyrazami szacunku,
/-/


Koszty SKM (długość linii SKM wg kilometraża linii kol.):

4,4 km * 11 PLN/ pockm * 30 kursów dziennie * 2 strony * 365 dni w roku = 1 059 960 PLN

Wersje wpływów:

Założono niskie wpływy, realne przy unii biletowej, i niską frekwencję, dla bezpieczeństwa.


A: Wpływy przy założeniu 40 pax/ kurs i 0,8 PLN wpływu od pasażera: 700 800 PLN



Kilometraż linii

Toruń Główny 134.706
Toruń Miasto 137.418
Toruń Wschodni 139.092

Komentarze

Popularne posty