W sprawie kolei miejskiej w Toruniu
 Przed II wojną światową w Toruniu funkcjonował system na kształt 
niemieckich szybkich kolei miejskich S-bahn, operujący w ściśle 
podmiejskich relacjach. Funkcjonowania takiego systemu dowodzą 
przedwojenne rozkłady jazdy zawierające informacje o miejskich pociągach
 w tym mieście. Być może warto zastanowić się nad powrotem tego 
rozwiązania w tym połączonym tylko jednym śródmiejskim mostem drogowym 
mieście (inny znajduje się poza śródmieściem).
 Dworzec Toruń- Miasto, zdjecie pochodzi z witryny www.prusy.info
  Dworzec Toruń- Miasto i kolej nadbrzeżna, zdjęcie pochodzi z witryny www.prusy.info
 
 Myślę że kolej miejska w Toruniu winna służyć przede wszystkim dowozom 
mieszkańców do dworca głównego położonego nader niekorzystnie, bo po 
drugiej stronie rzeki. Wyobraźmy sobie, jak wyglądałaby popularność 
transportu kolejowego wokół Warszawy, gdyby jedynym ważnym dworcem był 
Dworzec Wschodni. W Toruniu kolej jako środek transportu przegrywa także
 dlatego, że większość oferty przewozowej kolei dalekobieżnej jest 
dostępna dopiero poza centrum miasta.
 Kolej miejska mogłaby początkowo powstać w okrojonej wersji, jako 
kursujące np.co15 minut wahadło między dworcem głównym a dworcami Toruń 
Wschodni i Toruń Miasto. Sądzę że dopiero przedłużenie linii w okolice 
kampusu uniwersyteckiego (ul.Gagarina) ściągnie na tory większy potok 
pasażerski (tory kolejowe dochodzą do ul. Żwirki i Wigury). Liczyłem 
także rentowność tej linii-dopiero od ok. 100 pasażerów na kurs pociągi 
byłyby dochodowe.
 Fot. Moja propozycja przebiegu kolei miejskiej w Toruniu jako 
uzupełnienia systemu BiT-City łączącego Toruń z Bydgoszczą. Użytek mapy z
 serwisu maps.google.com w ramach dozwolonego wykorzystania do celów 
edukacyjnych
 Sądzę że kolej miejska w Toruniu powinna działać jako odrębna linia od 
połączenia Bit-City na trasie Bydgoszcz- Toruń. Do niego dowoziłaby 
pasażerów z innych dworców miasta. Jakiż sens mają obecnie kursy 
niemalże pustych ezt w ramach systemu Bit-City z Bydgoszczy aż do 
Torunia Wschodniego? Potok znacznie spada, część pasażerów wysiada 
bowiem na stacji Toruń Główny. Obsługa połączeń wewnątrz Torunia tak 
dużymi składami jest nieporozumieniem. Z samych oszczędności na zmianie 
taboru możnaby sfinansować większość kosztów wprowadzenia wahadłowo 
kursujących wagonów motorowych pomiędzy toruńskimi dworcami.
 Chybaże samorządy zainwestowałyby w znacznie lżejszy i mniej pojemny 
tabor do obsługi całej relacji Bydgoszcz- Toruń, wprowadzając np. takt 
20- lub 30- minutowy na tej trasie. Wówczas sądzę że możliwa jest 
obsługa całej relacji bez przesiadek. Sądzę jednakże że oparta o wagony 
motorowe spalinowa kolej miejska w Toruniu sprawdziłaby się przede 
wszystkim w początkowym okresie „rozruchu”. Później, poznawszy 
kształtowanie się potoków pasażerskich, możnaby podjąć decyzję o sensie 
przedłużenia linii do miasteczka uniwersyteckiego, o wyborze trakcji 
(spalinowa czy elektryczna) oraz o docelowej pojemności taboru.
 Ale, aby powstało społeczne poparcie dla wydatków na infrastrukturę 
kolejową, również zarządcy kolei muszą przekonać do siebie pasażerów. 
Kolej na świecie najlepiej się udaje w obszarach zurbanizowanych- tu 
potoki są największe. Od czegoś trzeba zacząć, proponuję więc by pokazać
 że kolej może być alternatywą dla samochodu. A staje się nią, gdy 
jeździ często i szybko. Na razie kolej jest postrzegana jako przedmiot 
westchnień miłośników kolei i bardziej jako historyczna forma 
transportu. Próba zmiany tego wizerunku wymaga zaoferowania innych 
produktów niż dotychczas. Bez tego wizerunek kolei w społeczeństwie nie 
zmieni się, i mało który polityk odważy się przekazać większe środki na 
tą gałąź transportu. 
Fot. Most kolejowy istnieje do dziś, z tym że skrócono obie wieże. zdjęcie z www.prusy.info
Mapa miejskiej sieci kolejowej, zdjęcie z www.prusy.info
Śródmiejski tunel pod rondem, dzisiaj blokujący przepustowość miejskiej sieci kolejowej, jeszcze przed elektryfikacją mieścił dwa tory. Zdjęcie z www.prusy.info
Fot. Bocznica do Starego Miasta
fotografie archiwalne, prusy.info, fotopolska.eu
Komentarze