Pytamy władze o port lotniczy w Toruniu




Torunianie chcą latać

Toruń potrzebuje lotniska. Tak powiedziało 80 proc. mieszkańców miasta i regionu przepytanych przez naukowców z UMK.

Pomysł utworzenia międzynarodowego portu lotniczego w Toruniu cieszy się dużym poparciem społecznym - mówi Rafał Haffer z Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK. Haffer był koordynatorem badania na temat przyszłości lotniska na Bielanach, które trwało trzy tygodnie i zakończyło się dziesięć dni temu. Wczoraj dokonał wstępnych podsumowań.

Sondaż prowadzony był dwiema drogami - internetową i pocztową. Na pytania dotyczące tego, jak duże jest zapotrzebowanie na usługi lotnicze oraz przyszłości lotniska w Toruniu odpowiedziało łącznie 3658 osób - głównie mieszkańców naszego miasta i regionu oraz kierownictwo 101 lokalnych przedsiębiorstw. Wynik badania jest jednoznaczny: aż 80 proc. respondentów indywidualnych oraz 73 proc. przedstawicieli firm wskazało, że w Toruniu potrzebne jest lotnisko pasażerskie.

Badanie przeprowadzono na zlecenie amerykańsko-irlandzkiego konsorcjum Howard Aviation, które chce rozbudować obiekt na Bielanach.

Raport z badań koordynowanych przez Haffera wraz ze szczegółowymi wynikami trafi na biurko kierownictwa firmy, prezydenta Torunia Michała Zaleskiego, włodarzy miasta i aeroklubu na przełomie maja i czerwca. Ma odpowiedzieć m.in. na pytania: czy i gdzie lataliśmy w zeszłym roku, czy planujemy podróż lotniczą w najbliższym czasie oraz gdzie chcemy się wybrać statkiem powietrznym.

- W oparciu o wyniki raportu i szereg dodatkowych analiz przygotowywanych przez firmę konsultingową, inwestor podejmie ostateczne decyzje dotyczące planowanego przedsięwzięcia - mówi Haffer.

Rozmowy magistratu z Howard Aviation trwają od zeszłego roku. 12 kwietnia br. Zaleski oraz amerykańscy inwestorzy i władze aeroklubu podpisały list intencyjny w sprawie zawiązania spółki, która zmodernizuje i ożywi lotnisko.


Źródło: Gazeta Wyborcza Toruń 

Do władz miasta Torunia w sprawie portu lotniczego Toruń

Szanowni Państwo,
Dużo się pozmieniało na polskim rynku lotniczym- na przykład Aoeroklub Polski powołał spółkę która zajmuje się doradztwem samorządom nad przekształcaniem lokalnych lotnisk aeroklubowych w lokalne porty pasażerskie o ograniczonej certyfikacji. Nie ma przeszkód formalnych, prawnych i organizacyjnych aby sezonowe loty pasażerskie z Krakowa do Bydgoszczy- były przekierowane do Torunia. Istniejąca długośc pasa startowego jest wystarczająca by obsłuzyć takie loty krajowe, a ewentualne przedłużenie pasa startowego nie jest aż tak drogie.
Skoro miasto Toruń stać na dopłaty do lotniska w Bydgoszczy, dlaczego władze miasta nie chcą postawić na własny port lotniczy na bazie lotniska aeroklubowego? Gdyby to lotnisko stało się portem lotniczym o ograniczonej certyfikacji, wówczas mogłoby w sezonie obsługiwać loty pasażerskie Kraków- Toruń, które obecnie są realizowane w relacji Kraków- Bydgoszcz i są i tak dofinansowywane z pieniędzy samorządu województwa.
W Pardubicach - niewielkim czeskim mieście gdzie działa port lotniczy, na terminal pasażerski zaadoptowano stary hangar lotniczy. Jako że lotnisko rozwinęło się i obsługuje 120 tys. pasażerów rocznie, pasażerowie nie mieszczą się i muszą oczekiwać przed terminalem- hangarem. 


Szanowny Panie,
odpowiadając na Pana pytanie: w Toruniu znajduje się lotnisko cywilno-sportowe o powierzchni 297 ha. Grunty, na których się znajduje, należą do gminy i Skarbu Państwa i są w użytkowaniu wieczystym Aeroklubu Pomorskiego, co powoduje brak możliwości prowadzenia inwestycji na tym terenie przez gminę.
Należy podkreślić, że w odległości 50 i 150 km od Torunia znajdują się dwa miasta, w których są międzynarodowe lotniska: Bydgoszcz i Gdańsk. Do portu w Bydgoszczy można dotrzeć z centrum Torunia w 30 minut. Lotnisko oferuje regularne połączenia międzynarodowe z Frankfurtem, Birmingham, Bristolem, Dublinem, Düsseldorfem, Londynem, Liverpoolem a także krajowe z Warszawą, Łodzią, Poznaniem, Zieloną Górą i Krakowem. Gmina Miasta Toruń posiada udziały w lotnisku w Bydgoszczy wynoszące 0.05%, co czyni ją jego współwłaścicielem. Miasto uruchomiło  specjalne połączenie autobusowe z Torunia na lotnisko w Bydgoszczy.  Przejazd autobusem dla posiadaczy ważnych na dzień przejazdu biletów lotniczych jest bezpłatny. Kolejne lotnisko znajduje się 150 km od Torunia – w Gdańsku i można komfortowo i szybko dotrzeć na nie autostradą A1.
Z uwagi na bliskość i wielkość tych lotnisk nie ma uzasadnienia ekonomicznego, aby w Toruniu powstało kolejne podobne lotnisko.

Pozdrawiam,
Aleksandra Iżycka
--
rzecznik prasowy
Prezydenta Miasta Toruniaul. Wały Gen. Sikorskiego 8
87-100 Toruń

dotyczy: portu lotniczego w Toruniu


Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd
miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby
powstać port lotniczy Toruń.

W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie
długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do
obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic,
obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca
doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych
portów lotniczych.

Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów
pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec
portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom
miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego,
skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane
pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście-
kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu
lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.

Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń?
Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania
połączeń pasażerskich do Gdańska czy Krakowa wzorem władz woj.
lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na
trasie do Warszawy.
w załączeniu- doniesienia prasowe



środa, 1 lipca 2015
Pytania o port lotniczy w Toruniu
Szanowny Panie,
odpowiadając na Pana pytanie: w Toruniu znajduje się lotnisko
cywilno-sportowe o powierzchni 297 ha. Grunty, na których się
znajduje, należą do gminy i Skarbu Państwa i są w użytkowaniu
wieczystym Aeroklubu Pomorskiego, co powoduje brak możliwości
prowadzenia inwestycji na tym terenie przez gminę.

Należy podkreślić, że w odległości 50 i 150 km od Torunia znajdują się
dwa miasta, w których są międzynarodowe lotniska: Bydgoszcz i Gdańsk.
Do portu w Bydgoszczy można dotrzeć z centrum Torunia w 30 minut.
Lotnisko oferuje regularne połączenia międzynarodowe z Frankfurtem,
Birmingham, Bristolem, Dublinem, Düsseldorfem, Londynem, Liverpoolem a
także krajowe z Warszawą, Łodzią, Poznaniem, Zieloną Górą i Krakowem.
Gmina Miasta Toruń posiada udziały w lotnisku w Bydgoszczy wynoszące
0.05%, co czyni ją jego współwłaścicielem. Miasto uruchomiło
specjalne połączenie autobusowe z Torunia na lotnisko w Bydgoszczy.
Przejazd autobusem dla posiadaczy ważnych na dzień przejazdu biletów
lotniczych jest bezpłatny. Kolejne lotnisko znajduje się 150 km od
Torunia – w Gdańsku i można komfortowo i szybko dotrzeć na nie
autostradą A1.
Z uwagi na bliskość i wielkość tych lotnisk nie ma uzasadnienia
ekonomicznego, aby w Toruniu powstało kolejne podobne lotnisko.

Pozdrawiam,
Aleksandra Iżycka
--
rzecznik prasowy
Prezydenta Miasta Toruniaul. Wały Gen. Sikorskiego 8
87-100 Toruń


dotyczy: portu lotniczego w Toruniu


Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd
miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby
powstać port lotniczy Toruń.

W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie
długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do
obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic,
obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca
doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych
portów lotniczych.

Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów
pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec
portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom
miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego,
skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane
pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście-
kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu
lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.

Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń?
Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania
połączeń pasażerskich do Gdańska czy Krakowa wzorem władz woj.
lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na
trasie do Warszawy.
w załączeniu- doniesienia prasowe


wtorek, 22 listopada 2011
O porcie dla Torunia: planowana rozbudowa
Z prasy:
Od jakiegoś czasu na świecie rozwija się kategoria STOL-portów, małych
portów lokalnych, które często, choć nie zawsze, są subwencjonowane,
choć są też przypadki portów bardzo rentownych. Celem powstania tychże
portów jest zwykle poprawa dostępności regionu. Koszty budowy i
obsługi tych portów są nieporównywalnie mniejsze (1/20 kosztów
typowego portu regionalnego), zaś podstawowy cel- poprawa dostępności
komunikacyjnej, może być osiągnięty koszem niebagatelnie mniejszym dla
podatnika.
Fot. Samolot pasazerski Bombardier Dash-8, standard klasy STOL
operujący loty rozkładowe na lotniskach o dlugości pasa 800 metrów. Cc
wikimedia
 Flybe dash8 g-jecl takeoff manchester arp.jpg

Porty te są w stanie obsługiwać loty tylko samolotów klasy STOL, short
take-off and landing, samolotów o krótkiej drodze lądowania i startu.
W USA istnieje około 80 portów lotniczych tej kategorii. Krajem który
w całości oparł lotnictwo lokalne i regionalne na stolportach jest
Norwegia. W latach 1965 do 1987 zbudowano ok. 30 stolportów celem
obsługi odległych miejscowości. Norweskie stolporty mają pasy o
długości zwykle 800 metrów.

W Polsce nie wykształciła się kategoria stol-portów obsługujących ruch
pasażerski. Poza kilkoma potencjalnie rentownymi wyjątkami, wymagałyby
one rządowych dotacji w ramach wykonywania usług służby publicznej.
System taki działa w Norwegii, rząd poprzez system przetargów na
wykonywanie przewozów lotniczych do najmniejszych portów wspiera
dostępność komunikacyjną odległych obszarów. Połowa oferty takich
norweskich linii regionalnych jak Wideroe to loty do małych portów.

Trasy lotnicze wspierane w ramach służby publicznej w Europie to m.in.
Dublin do Knock, Galway, Kerry, Sligo, Donegal oraz City of Derry,
trasy między Włochami a Sardinią, polączenia między wyspą Korsyką a
Francją, niektóre trasy krajowe Norwegii, Szwecji, Finlandii, a w
Wielkiej Brytanii- trasy w rejony górskie Szkocji i na wyspy. W Polsce
można by rozwazyc wsparcie przez rząd lub samorządy poniektórych tras.

Jedynym czynnym stolportem był port lotniczy w Łodzi- Lublinku w
okresie przed przedłużeniem drogi startowej. Oferował połączenia
zagranicznych i polskich linii wykorzystujących mniejsze samoloty i
był zorientowany pod ruch biznesowy. Rocznie obsługiwano 6-7 tys.
pasażerów. Tymczasem Wielka Brytania jest krajem sprawnie
funkcjonujących stol-portów, spośród których największy, Londyn- City
Airport obsłużył 3,2 mln pasażerów w 2008 roku.

W Polsce istnieje cała sieć portów lotniczych mogąca być ożywiona w
taki sposób. Stolport powstaje w Kielcach-Masłowie, kolejny znajduje
się w Katowicach-Muchowcu. Nieużywane stolporty marnują się w Toruniu,
Lubinie. Nieczynne są pasy startowe w Legnicy, Białymstoku, Krośnie, z
powodu złego stanu nawierzchni.

Potencjalnie najbardziej dochodowym stol-portem Polski mógłby być port
Warszawa- Babice. Posiada on drogę startową o wymiarach 1300 x 90 m.
Niestety, jest on państwowy. Portem zarządza Zakład Budżetowy MSWiA
"Lotnisko Warszawa-Babice", mający być zlikwidowany do końca 2010
roku.

Niemniej szanse na prywatyzację portu są nikłe. A jest ona konieczna-
stawki lotnicze portu lotniczego im. Chopina należą do najbardziej
wygórowanych, są najwyższe w Polsce, dwukrotnie wyższe niż w co
droższych portach regionalnych, 4-rokrotnie wyższe niż w najtańszej
Bydgoszczy. Port mógłby przejść z modelu lotniska sanitarno-
turystycznego na model lotniska typy City-airport, oferującego krajowe
i kontynentalne pasażerskie loty biznesowe samolotami o krótkiej
drodze startu i lądowania. Innym śródmiejskim portem jest port
Kraków-Rakowice-Czyżyny, dawne pasażerskie lotnisko międzynarodowe
Krakowa, obecnie uruchamiane jedynie okresowo. Także ten port jest
możliwy do obsługi jako City- Airport. Ewentualnym problemem może być
hałas w gęstej zabudowie- zależy on od natężenia ruchu.
Kolejnym potencjalnym portem klasy City-Airport o wysokiej rentowności
byłby port Katowice -Muchowiec z drogą startową o wymiarach 1200 x 75
metrów. Ten śródmiejski port lotniczy ongiś był popularnym portem
regionalnym. Loty rozkładowe do Warszawy uruchomiono w 1926 roku, a
PLL LOT uruchomił właśnie z tego portu swoją pierwszą linię
zagraniczną przez Brno do Wiednia. Regularne loty krajowe lądowały
tutaj do 1958 roku. W obliczu szkód górniczych utwardzony pas startowy
zamknięto, loty przeniesiono do portu w Pyrzowicach, 60 km od Katowic.
Modernizację portu utrudnia także spór prawny o prawo do terenu portu
lotniczego. Także on oferowałby głównei loty krótkimi samolotami w
relacjach krajowych i europejskich zorientowane pod pasażerów
biznesowych czy dowożonych do hubów przesiadkowych.

Ponowne uruchomienie tego portu wydaje się być ważne z punktu widzenia
liczącej 3,2 mln mieszkańców aglomeracji Śląska. Publikowano
obliczenia dowodzące że w promieniu 10 km od portu mieszka aż ok. 635
tys. osób. Koszty pasa o długości 800 metrów w 2007 roku oszacowano na
10 mln PLN, a w roku 2008 prasa informowała że „budowa nowego pasa o
długości 1200 m i szerokości 30 m będzie kosztować, wraz z
infrastrukturą, oświetleniem itp., ok. 30-35 mln zł”. Ostatnie studium
wykonalności operowało kwotą 50 mln PLN. Konsultanci dość
kontrowersyjnie przesądzili o stratach potencjalnego portu, choć
wydaje się że jest on najbardziej rentownym tego typu portem w Polsce.
Z notatek prasowych wynika jednak że nie założyli w analizie
ekonomicznje wpływów z obsługi ruchu pasażerskiego, skupiając się na
ruchu general aviation.

Obecna droga startowa w oczach użytkowników jest niebezpieczna: „za
każdym razem, kiedy tu ląduję, boję się o podwozie samolotu”- cytowała
opinię użytkownika samolotu gazeta „Dziennik”. Media donoszą nawet o
lądowaniu samolotu wiozącego aktualnego premiera kraju w owym
zdezelowanym porcie z uszkodzonym, „niby nieczynnym” pasem startowym.
Dziwne, że nie zdecydowano się na jej choćby tymczasowy remont celem
usunięcia najpoważniejszych usterek. Plany lotnicze mają też władze
sąsiednich Gliwic. 30-40 mln PLN kosztować ma też budowa pasa o
długości 850 metrów na nieutwardzonym obecnie lotnisku w Gliwicach.
Istnieje szereg dalszych lotnisk o potencjalnych szansach rynkowych.
Lecz loty do nich musiałyby być subsydiowane. Położone w pozbawionym
czynnego portu półmilionowym Zagłębiu Miedziowym lotnisko Lubin
posiada asfaltobetonową drogę startową (o wymiarach 1000 m x 30 m),
mogąca przyjmować planowe loty krajowe. Loty pasażerskie świadczono
tutaj dla koncernu KGHM. Prawdopodobnie istnieje wystarczający popyt
na loty krajowe w relacji do Warszawy etc.

Komentarze

Popularne posty