Mazury Express z Berlina na Mazury przez Toruń- nie pojedzie?
Znak pisma: DTK-8.051.151.2025
Warszawa, 13 sierpnia 2025
Pan
Adam Fularz
adamfularz1.... .outlook.com
Szanowny Panie,
w nawiązaniu do korespondencji w sprawie połączeń z Mazur do Berlina, przedstawiam
poniższe stanowisko.
Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego
w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich
oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym (dalej: Plan)
przedstawia zamierzenia strategiczne związane z przygotowaniem długofalowych działań
ukierunkowanych na zrównoważony rozwój transportu publicznego. Formułuje
podstawowe zasady funkcjonowania międzywojewódzkich i międzynarodowych
przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym wykonywanych jako przewozy
o charakterze użyteczności publicznej w ramach publicznego transportu zbiorowego. Jest
ponadto dokumentem określającym pożądany stan docelowy w zakresie transportu
publicznego. Plan bazuje na rozstrzygnięciach strategicznych dokumentów rządowych
programujących rozwój kraju, zachowując z nimi komplementarność i spójność.
Na podstawie obowiązujących kierunków polityki państwa, prognoz zapotrzebowania
na międzywojewódzkie i międzynarodowe kolejowe przewozy pasażerskie, zasad
dotyczących budowy oferty przewozowej oraz planu finansowania omawianej kategorii
przewozów, w Planie wskazano sieć linii komunikacyjnych, na których Minister
zaplanował wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej.
Podczas tworzenia oferty przewozowej uwzględnia się szereg czynników, takich jak:
zdolność przepustowa infrastruktury kolejowej, potrzeby społeczne, różne preferencje
podróżnych czy kursowanie pociągów w równych odstępach czasowych pomiędzy
miastami wojewódzkimi, a przede wszystkim limit dofinansowania przewozów
międzywojewódzkich i międzynarodowych, który zaplanowany jest na dany rok w ustawie
budżetowej i wykaz połączeń możliwych do dofinansowania z budżetu państwa,
określonych w Planie. Ministerstwo Infrastruktury, jako organizator dalekobieżnych
przewozów kolejowych każdorazowo, na etapie prac nad rozkładem jazdy, dąży wspólnie
z PKP Intercity S.A. oraz zarządcą infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
do wypracowania rozwiązań, które w jak największym stopniu spełnią oczekiwania całego
społeczeństwa.
Należy również podkreślić, że możliwości wprowadzenia nowych połączeń podlegają
ograniczeniom i są zależne od wielu czynników technicznych i operacyjnych, m.in.
od dostępności taboru oraz personelu, znajdującego się po stronie operatora PKP
Intercity, jak również od dostępnej przepustowości i technicznych uwarunkowań sieci
kolejowej.
Z uwagi na powyższe, oraz fakt, iż połączenie Giżycko-Berlin nie znajduje się w Planie
Transportowym, a w przypadku Mikołajek, znajdująca się tam infrastruktura kolejowa
aktualnie nie nadaje się do eksploatacji, obecnie Ministerstwo Infrastruktury nie planuje
organizować przedmiotowego połączenia kolejowego
Z poważaniem
Tomasz Warsza
Dyrektor
Dokument podpisany elektronicznie
Komentarze