Mazury Express z Berlina na Mazury przez Toruń- nie pojedzie?

 Znak pisma: DTK-8.051.151.2025

Warszawa, 13 sierpnia 2025

Pan

Adam Fularz

adamfularz1.... .outlook.com

Szanowny Panie,

w nawiązaniu do korespondencji w sprawie połączeń z Mazur do Berlina, przedstawiam

poniższe stanowisko.

Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego

w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich

oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym (dalej: Plan)

przedstawia zamierzenia strategiczne związane z przygotowaniem długofalowych działań

ukierunkowanych na zrównoważony rozwój transportu publicznego. Formułuje

podstawowe zasady funkcjonowania międzywojewódzkich i międzynarodowych

przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym wykonywanych jako przewozy

o charakterze użyteczności publicznej w ramach publicznego transportu zbiorowego. Jest

ponadto dokumentem określającym pożądany stan docelowy w zakresie transportu

publicznego. Plan bazuje na rozstrzygnięciach strategicznych dokumentów rządowych

programujących rozwój kraju, zachowując z nimi komplementarność i spójność.

Na podstawie obowiązujących kierunków polityki państwa, prognoz zapotrzebowania

na międzywojewódzkie i międzynarodowe kolejowe przewozy pasażerskie, zasad

dotyczących budowy oferty przewozowej oraz planu finansowania omawianej kategorii

przewozów, w Planie wskazano sieć linii komunikacyjnych, na których Minister

zaplanował wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej.

Podczas tworzenia oferty przewozowej uwzględnia się szereg czynników, takich jak:

zdolność przepustowa infrastruktury kolejowej, potrzeby społeczne, różne preferencje

podróżnych czy kursowanie pociągów w równych odstępach czasowych pomiędzy

miastami wojewódzkimi, a przede wszystkim limit dofinansowania przewozów

międzywojewódzkich i międzynarodowych, który zaplanowany jest na dany rok w ustawie

budżetowej i wykaz połączeń możliwych do dofinansowania z budżetu państwa,

określonych w Planie. Ministerstwo Infrastruktury, jako organizator dalekobieżnych

przewozów kolejowych każdorazowo, na etapie prac nad rozkładem jazdy, dąży wspólnie

z PKP Intercity S.A. oraz zarządcą infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

do wypracowania rozwiązań, które w jak największym stopniu spełnią oczekiwania całego

społeczeństwa.


Należy również podkreślić, że możliwości wprowadzenia nowych połączeń podlegają

ograniczeniom i są zależne od wielu czynników technicznych i operacyjnych, m.in.

od dostępności taboru oraz personelu, znajdującego się po stronie operatora PKP

Intercity, jak również od dostępnej przepustowości i technicznych uwarunkowań sieci

kolejowej.

Z uwagi na powyższe, oraz fakt, iż połączenie Giżycko-Berlin nie znajduje się w Planie

Transportowym, a w przypadku Mikołajek, znajdująca się tam infrastruktura kolejowa

aktualnie nie nadaje się do eksploatacji, obecnie Ministerstwo Infrastruktury nie planuje

organizować przedmiotowego połączenia kolejowego

Z poważaniem

Tomasz Warsza

Dyrektor

Dokument podpisany elektronicznie

Komentarze

Popularne posty